Συντάκτης άρθρου: Ιωάννης Κυριμκυρίδης
Στο άρθρο αυτό αναλύονται οι πλατφόρμες που επιτρέπουν στο σύγχρονο έλληνα επιχειρηματία να προχωρήσει άμεσα και χωρίς σημαντικά κόστη σε κατασκευή e-shop μόνος του, χωρίς τη βοήθεια προγραμματιστών ή την ανάθεση του έργου κατασκευής ηλεκτρονικού καταστήματος σε εταιρία.
Εάν έχεις επιχείρηση στην οποία διαθέτεις προϊόντα ή υπηρεσίες στο κοινό είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιείς σύγχρονα μέσα προβολής και προώθησης όπως το facebook, το Instagram, το YouTube κλπ.
Είναι αλήθεια ότι ο σύγχρονος καταναλωτής πριν κάνει μια αγορά ακόμα κι αν αυτή δεν καταληξει να γίνει online, θα κάνει την πρώτη του έρευνα στο διαδίκτυο.
Πέραν όμως της σημαντικότητας ύπαρξης μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμα και ιστοσελίδας για μια επιχείρηση, επιτακτική αρχίζει και γίνεται η ανάγκη για την διατήρηση eshop από το ιδιο τον επαγγελματία.
Σε προηγούμενο άρθρο αναλύω τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους ένας επιχειρηματίας πρέπει να έχει e-shop.
Είναι κατανοητό ότι το να απευθυνθεί ένας μικρομεσαίος βιοτέχνης ή λιανέμπορος σε μια εδραιωμένη εταιρία κατασκευής ιστοσελίδων που αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την κατασκευή eshop, μπορεί να είναι εξαιρετικά δαπανηρό, και αμφιβόλου αποτελεσματικότητας απλά διότι ενα επαγγελματικό e-shop πρεπει να συνδυάζεται και με τις αντίστοιχες δαπάνες προβολής ώστε να αρχίζει να αποδίδει.
Ο συνδυασμός του κόστους κατασκευής του ηλεκτρονικού καταστήματος με τις δαπάνες προβολής προβολής και διαφήμισης σε google, facebook, instagram, youtube είναι πολύ πιθανό τουλάχιστον στην αρχή να είναι δυσβάσταχτος για τον επιχειρηματία.
Στο επιχειρείν υπάρχει μια μεθοδολογία σύμφωνα με την οποία μία επιχείρηση εφαρμόζει ευέλικτες μεθόδους ανάπτυξης χωρίς μεγάλα κόστη και αυστηρές αποφάσεις ώστε να διατηρεί πάντα τη δυνατότητα αλλαγών και ελέγχου του κόστους.
Πασίγνωστο είναι το βιβλίο The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses του Erik Rise, που παρουσιάζει τη μέθοδο LEAN ενδελεχώς.
H μεθοδολογία αυτή δεν είναι τόσο καινούργια, καθώς χώρες όπως η Ιαπωνία έχουν εφαρμόσει την ευελιξία στην επιχειρηματική καινοτομία εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Οι Ιάπωνες εφαρμόζουν το λεγόμενο KAIZΕN σύμφωνα με το οποίο, κάθε επιχειρηματική απόφαση βασίζεται στο αποτέλεσμα μιας προηγούμενης απόφασης.
Όλες οι αποφάσεις αφορούν μικρά εξελικτικά βήματα και όχι μεγάλα. Το μικρό βήμα μπορεί η διοίκηση της επιχείρησης και ο επιχειρηματίας να το εφαρμόσει γρήγορα και χωρίς μεγάλο κόστος και επίσης να μετρήσει την αποτελεσματικότητά του.
Με λίγα λόγια φανταστείτε το KAIZEN σαν μια μεγάλη σκάλα που τα σκαλιά έχουν πολύ μικρή απόσταση μεταξύ τους. Κάθε φορά οι αποφάσεις αφορούν το επόμενο πολύ κοντινό σκαλί. Το μόνο σημείο που πρέπει να προσέξει η επιχείρηση είναι τα βήματα αυτά να είναι συνεχόμενα δλδ κάθε βήμα να πραγματοποιείται, να μετράται και αμέσως να ακολουθεί το επόμενο βήμα.
Η σύγχρονη ελληνική επιχείρηση, μπορεί να εφαρμόσει τις μεδόθους LEAN & ΚΑΙΖΕΝ διότι εκτός του γεγονότος ότι ταιριάζουν με την κουλτουρα του έλληνα επιχειρηματία, ευνοούνται και από το σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον (περιορισμένη ρευστότητα, φορολογική αβεβαιότητα, ταραγμένο πολιτικό κλίμα).
Στο επόμενο κεφάλαιο αναφέρομαι στο υπάρχον τεχνολογικό περιβάλλον και τον τρόπο που συνδέεται με το KAIZEN & Lean.
Πριν μερικά χρόνια, η τεχνογνωσία γύρω από το ψηφιακό επιχειρείν ανήκε σε λίγες, μεγάλες επιχειρήσεις που μπορούσαν να απορροφούν και το εκπαιδευμένο προσωπικό με αποτέλεσμα τα υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης των έργων κατασκευής ηλεκτρονικών καταστημάτων σε λίγους προμηθευτές. Οι τιμές ήταν απαγορευτικές για τον μικρομεσαίο επιχειρηματία και η δυνατότητα αλλαγών ελάχιστες και πολύ δαπανηρές.
Με λίγα λόγια η επιχειρηματική απόφαση κατασκευής e-shop δεν μπορούσε με τα υπάρχοντα τεχνολογικά μέσα να ακολουθήσει τη μεθοδολογία KAIZEN (γρήφορα απόφαση – μικρό κόστος – ευελιξία)
Τα τελευταία χρόνια, η τεχνολογία έχει κάνει ένα τεράστιο άλμα: νέες πλατφόρμες έχουν κάνει την εμφάνισή τους παρέχοντας τη δυνατότητα σε επιχειρηματίες να κατασκευάσουν ένα e-shop μόνοι τους χωρίς την ανάγκη πρόσληψης κάποιου ειδικού. Η δυνατότητα αυτή έχει ανοίξει νέους δρόμους καθώς πλέον η επιχειρηματική απόφαση ανοίγματος ενός e-shop (που ταυτόχρονα σημαίνει και την στρατηγική τοποθέτηση της εταιρίες στο διαδικτυακό επιχειρείν) είναι εξαιρετικά εύκολη και καθόλου δαπανηρή.
Η ύπαρξη των startups που επιτρέπουν την κατασκευή e-shop από τους ίδιους τους επιχειρηματίες και όχι από τους ειδικούς, διαμορφώνουν ένα νέο τεχνολογικό και οικονομικό περιβάλλον στο οποίο οφείλουν και οι υπάρχουσες εταιρίες κατασκευής ηλεκτρονικών καταστημάτων να προσαρμοστούν.
Ακολουθεί σύντομη παρουσίαση από τις πλατφόρμες που έχουν βασιστεί στο “Κατασκευή Eshop μόνος μου” μοντέλο.
Καθώς υπάρχουν πολλές τεχνολογίες που λίγο ή πολύ προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα έχουμε επιλέξει μόνον αυτές που δίνουν τη δυνατότητα κατασκευής ηλεκτρονικού καταστήματος χωρίς καμία απολύτως προηγούμενη γνώση προγραμματισμού και χωρίς την προϋπόθεση ύπαρξης μια βάσης από προγραμματιστή.
Για παράδειγμα η δημοφιλής πλατφόρμα woocommerce μπορεί να επιτρέπει στον επιχειρηματία να ανεβάσει μόνος του προιόντα και να διαχειριστεί το ηλεκτρονικό του κατάστημα, προυποθέτει όμως την ύπαρξη ενος site σε τεχνολογία wordpress που δεν μπορεί κάποιος χωρίς γνώσεις στησίματος ιστοσελίδας να κάνει χωρίς τη βοήθεια ειδικού.
Ο λόγος γίνεται λοιπον αποκλειστικά για πλατφόρμες στις οποίες μπορούν αυτή τη στιγμή να ανοίξουν λογαριασμό οι επιχειρηματίες και απλά χωρίς καμία άλλη προυποθεση να ανεβάσουν τα προϊόντα τους, να ορίσουν τιμές και να ξεκινήσουν να δέχονται παραγγελίες την επόμενη την ίδια ημέρα.
Η μεγαλύτερη πλατφόρμα αυτή τη στιγμή για χρήστες που επιθυμούν να δημιουργήσουν από την αρχή το e-shop μόνοι τους χωρίς τη βοήθεια κάποιου ειδικού.
Ο επιχειρηματίας το μόνο που έχει να κάνει είναι να επιλέξει το συνδρομητικό πλάνο που επιθυμεί και αμέσως να ανεβάσει τα προϊόντα του. Υπάρχει μια δοκιμαστική περίοδος δωρεάν για όλα τα πλάνα ενώ δεν απαιτείται καμία απολύτως γνώση σχετική με γλώσσες προγραμματισμού. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πλήρες eshop με δυνατότητα online πληρωμών.
To μοντέλο χρέωσης του Shopify είναι συνδρομητικό. Υπάρχει μια σταθερή χρέωση ανά μήνα και επιπρόσθετα extra χρεώσεις για υπηρεσίες που επιθυμούν οι επιχειρηματίες.
Tα συνδρομητικά πακέτα του shopify ειναι:
Lite – 9$ το μήνα
Basic – 29$ το μήνα
Shopify – 79$ τομήνα
Advanced Shopify – 299$ το μήνα
Στην συγκεκριμένη παρουσίαση θα επικεντρωθούμε στα πακέτα Lite και Basic και τη δυνατότητα απόκτησης Eshop ακόμα και απο 9$ το μήνα (Lite).
Lite Συνδρομη
Το πακέτο LITE δεν δίνει τη δυνατότητα απόκτησης ξεχωριστού e-shop αλλά μπορούν οι επαγγελματίες να πουλάνε τα προϊόντα τους μέσα από το Facebook και το Messenger. Επίσης δίνει τη δυνατότητα χρήσης του κουμπιού Buy Button – με το οποία ο επιχειρηματίας δημιουργεί ένα προϊόν και μπορεί να χρησιμοποιήσει το κουμπί αυτό σε ένα υπάρχον site που δεν ειναι e-shop.
Το πακέτο LITE δεν ενδείκνυται κατά την άποψή μου διότι αφενός δεν υποστηρίζει τη δυνατότητα ξεχωριστού website και αφετέρου το κουμπί Buy προϋποθέτει την ύπαρξη website.
Basic
Η συνδρομή Basic καλύπτει τον μέσο επιχειρηματία και είναι η πρότασή μου εφόσον κάποιος επιλέξει τη λύση Shopify. Με το πακέτο Basic στα 29$ το μήνα o επιχειρηματίας μπορεί να κατασκευάσει το eshop του μόνος του και να έχει
Το basic plan δίνει στην ουσία ένα πλήρες ηλεκτρονικό κατάστημα στη διάθεση του επιχειρηματία. Η τιμή είναι εξαιρετικά προσιτή (29$ / μήνα) και επίσης δίνεται η δυνατότητα δωρεάν δοκιμαστικής χρήσης για 14 ημέρες.
Στα πλεονεκτήματα συμπεριλαμβάνεται και ενα πολυ ενημερωμενο blog σχετικά με εκπαίδευση στην χρήση της πλατφόρμας παρόλο που σε γενικό επίπεδο η διαδικασία είναι εξαιρετικά εύκολη και κατανοητή.
Ελληνική πλατφόρμα που επιτρέπει στον επιχειρηματία να ανεβάσει όσους κωδικού προϊόντων επιθυμεί και να ορίσει τιμές. Η δημιουργία του e-shop γίνεται εξολοκλήρου από τον ιδιοκτήτη.
Η διαδικασία είναι εξαιρετικά απλή καθώς το μόνο που χρειάζεται είναι να κάνει ο επιχειρηματίας είναι μια απλή αίτηση η οποία γίνεται δεκτή σε μερικές ώρες. Στην αιτηση περιγράφει το είδος της επιχείρησης και την πόλη στην οποία εδρεύει. Αφού η αίτηση γίνει δεκτή ο χρήστης λαμβάνει κωδικό προμηθευτή και μπορεί να ανεβάσει αμέσως τα προϊόντα του, να ορίσει τιμές και προχωρήσει στη λήψη παραγγελιών. Το διαχειριστικό περιβάλλον είναι στα ελληνικά κάτι που θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό.
Η draft.gr ακολουθεί ένα μοντέλο χρέωσης ανά κωδικό προϊόντος. Η αρχική τιμή είναι 1€ / κωδικό. Αν μια επιχείρηση επιθυμεί να ανεβάσει 5 κωδικούς η τελική τιμή είναι 5€.
Το κάθε e-shop βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της Draft δλδ δεν επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη να έχει ένα e-shop της μορφής myeshop.gr αλλό μόνο της μορφής draft.gr/myeshop. Για παράδειγμα η διεύθυνση ενός e-shop μια επιχείρησης που ονομάζεται cheapclolthes θα είναι draft.gr/cheapclothes – δεν δίνεται η δυνατότητα μορφής cheapclothes.gr
Καθώς υπάρχουν και άλλες Online λύσεις από εταιρίες όπως η WIX ή h Weebly θα λέγαμε ότι το Shopify αποτελεί αυτή τη στιγμή την καλύτερη λύση για κάποιον που επιθυμεί να κατασεκυάσει το e-shop της επιχείρησής του μόνος του. Οι τεχνολογίες αλλάζουν, νέα επιχειρηματικά μοντέλα εμφανίζονται δύνοντας τη δυνατότητα στους επιχειρηματίες να μπαίνουν στον ψηφιακό κόσμο πιο εύκολα, πιο γρήγορα και με σημαντικά μικρότερα κόστη.